Chiar dacă, aşa cum aţi putut vedea, o mare parte din calendar este marcat de evenimente sportive, adevărul este că fauna J.S. nu este, în general, prea dedicată sportului. Ar fi de altfel foarte dificil având în vedere că jetsetul se culcă de obicei în zori, cu multă băutură şi tutun la bord.
Tenis searbăd
Totuşi, printre cele mai importante obligaţii, frecvente sunt acelea de a merge la sala de gimnastică, la coafor sau de a fi bronzaţi 12 luni pe an. N-o să credeţi însă, renunţă voluntar la atâtea lucruri (aproape tot atâtea câte reclamă normele monahale) că, zăpăciţi de cap, nici nu pot spune dacă aceste sacrificii le garantează măcar salvarea sufletului... Din pricina asta, pentru că trupul este perisabil, J.S-ul nu practică sport ci doar se prefac. Nu ştiu dacă mă-nţelegeţi; în realitate, lor nu le place schi-ul, ci doar vestimentaţia obligatorie (colanţi termici, apreski, căciuliţe, ochelari etc.); pierd ore sorbind chestii la terasa deschisă spre terenul de tenis, dar tenisul în sine li se pare în cel mai bun caz monoton, chiar dacă vorbesc despre ATP în perfectă cunoştinţă de cauză. Sporturi J.S. sunt, vă reamintesc: ski-ul, bob sleigh, curse de şalupe off shore, wind surf, iahting şi ciclism (acestea din urmă din pur snobism, bineînţeles...).
Dubii haute-couture
Acum, atenţie (!), fiecare J.S. apare în locuri foarte diferite şi fiecare loc reclamă o vestimentaţie foarte particulară (o rochie care a făcut furori la Montecarlo poate părea ciudată sau chiar ridicolă în Ibiza...). Două reguli de aur vizavi de vestimentaţie sunt: 1) oriunde te-ai duce, fă exact ceea ce vezi că fac ceilalţi şi 2) dacă ai dubii, este mai bine să te îmbraci mai discret. În ceea ce priveşte vestimentaţia, unul dintre cele mai importante avantaje ale J.S.-ului este acela că economiseşte o mulţime de bani în îmbrăcămintea de zi; mai ales vara, sunt ca nişte vampiri şi nu prea pot fi văzuţi, pentru că sunt toţi acasă şi dorm. Garderoba feminină trebuie să cuprindă un amplu sortiment de modele de seară foarte elegante, de haute-couture, pe cât posibil, îmbrăcăminte mai informală (însă de asemenea elegantă) pentru serile când se cinează "afară", pantofi pentru fiecare ocazie, genţi asortate (multe), bijuterii (Bulgari, Mrina B sau Poirai, de preferinţă) şi, în plus, o cantitate însemnată de gablonţuri (însă nu dintre cele care vor să pară bijuterii veritabile; sunt recomandate colierele, brăţările şi cerceii cu pietre sfidător false şi îngrozitor de scumpe).
Cât mai costă un rinichi?
Yves Saint-Laurent, Wilson şi Butler sunt experţi în tipul ăsta de podoabe care costă cât un rinichi. Băieţii J.S. pot fi văzuţi îmbrăcaţi în cele mai indescriptibile feluri: cămăşi filipineze, blugi şi cămăşi de mătase, bermude cu zeci de buzunare, sandale şi sacou etc. În realitate, orice combinaţie este valabilă, mai puţin hainele cu iniţiale, Gucci, Hermes, Celine etc., care au făcut furori în anii trecuţi (asta este cu adevărat intolerabil în acest sezon).
Semnele exterioare
Ochelarii sunt o foarte importantă parte a echipajului jet-set şi îndeplinesc misiunea esenţială de a acoperi cearcănele nopţii anterioare. Ochelarii jet-set sunt întotdeauna de marcă, fie că sunt ultimul strigăt italienesc sau vechii Rayban, relicve ale trecutului. Sunt încă la modă Porsche, Cartier (scumpi ca naiba), Dunhill sau Vournet.
Pentru un J.S., ceasul este echivalentul etichetei de pe sticla de vin. Funcţie de marca etalată, se poate stabili locul în ierarhia J.S., gusturile, slăbiciunile precum şi mărimea contului bancar al persoanei ce aspiră la/ se află în/sau îşi închipuie că aparţine acestei categorii sociale şi, important, de câţi ani este titular al ramei. Cu alte cuvinte, lasă-mă să-ţi văd ceasul, ca să-ţi spun ce fel de J.S. eşti.
Sărbătoarea vanităţilor
De exemplu:
Rolex de aur şi briliante - un arab.
Rolex de oţel (model scafandru) - un J.S. sportiv.
Rolex de oţel sau de oţel şi aur - o progenitură J.S., în general fără prea mulţi bani.
Cartier cu numere romane şi curea din piele de crocodil - un J.S. serios. Aparţine probabil sferelor frivole, pentru că nevestei sale îi place la nebunie această sărbătoare a vanităţilor. Dacă ar fi după el, ar rămâne acasă citind „Wall Street Journal” şi vigilându-şi afacerile internaţionale.
Cartier de aur şi oţel - din două, una: ori este un J.S. nou venit şi încă neexpert, sau este un J.S. care şi-a dus la reparat Rolex- ul sau Audemar Piguet-ul.
Bulgari, Dunhill sau Cartier, toate de aur şi ultimul model, relevă un J.S. consumatorist căruia îi place să fie mereu în pas cu ultima tendinţă. În mod sigur, are acasă un Rolex, un Cartier (curea de crocodil), inclusiv (chiar dacă nu va mărturisi niciodată) un Cartier de aur şi oţel .
Audemar Piguet octogonal - J.S. care călătoreşte mult şi care ştie ce mărci preferă jet-set-ul din străinătate.
Audemar Piguet cu fazele lunii - J.S. foarte bogat (bogatissim) dispus să plătească 50.000 de euro pentru un ceas care nici măcar nu e de aur.
Seiko, Swatch sau oricare alt tip de ceas neidentificat - J.S. suficient de consacrat ca să nu se simtă obligat să poarte o etichetă la încheietura mâinii.
Hobbiurile Jet-Set
Există anumite activităţi care trebuie cunoscute de orice arivist în misiune. Este foarte important să se domine cel puţin două dintre acestea, pentru că altfel nu va fi niciodată luat/ă în serios.
Bridge. Eşti un înger dacă ştii să joci. Este foarte extins printre J.S. internaţionali însă nu pot aporta mai multe date pentru că, pentru mine, bridge e chineză. N-am reuşit niciodată să-l înţeleg. În orice caz, se recomandă licitaţii neambiţioase şi, mai mult, nu sta prea mult să-ţi gândeşti mişcarea. Asta-i plictiseşte de moarte pe partenerii de joc.
Tango. Este absolut fundamental ca doamnele să ştie să danseze (cu sau fără trandafir între buze) tango. Se valorează de asemenea Flamenco şi Rumba. Salsa poate părea excedentară, însă poate fi de mare ajutor în anumite circumstanţe.
Băuturile Jet-Set
Îmi displac clişeele, însă aici n-am de ales. La prima vedere, băutura J.S. prin excelenţă este şampania, în toate formele ei: Bellini (cu piersici), Buckfizz (cu portocale), cocktail de şampanie şi, ultima erezie importantă din Montecarlo, Champice, adică şampanie franţuzească şi gheaţă. Cu toate acestea, a bea şampanie este mai mult un simbol decât o realitate. Probabil că populaţia J.S. serveşte o cupă la debutul nopţii (băută ca desert e mai mult chestie de nunţi burgheze sau plictisitoare recepţii diplomatice), însă foarte curând fiecare optează pentru alt tip de combustibil. E logic, un J.S. experimentat de-a lungul a sute de nopţi de bairam ştie ce-l excită fără a-i produce mahmureală a doua zi. Există, bineînţeles, partizanii whisky-ului, cei care sunt mai mult de gin tonic şi foarte mulţi adepţi ai vinului. Însă, cea mai mare parte a J.S., veteranii acestui oficiu, beau doar apă minerală cu o felioară de lămâie.
Teme de conversaţie. Ce şi cum
Flecăreala J.S. preferată este jet-set-ul. Se vorbeşte despre persoane J.S., de locuri J.S. şi de petrecerile J.S. Dacă se vorbeşte despre persoane, în mod normal, nu se pomeneşte niciodată numele de familie, excepţie făcând cazul în care este vorba despre cineva nu prea important (situaţie improbabilă, pentru că un J.S. nu vorbeşte niciodată despre persoane lipsite de importanţă).
Arivistul aspirant îşi va da foarte repede seama că schema de conversaţie J.S. este de fapt chestie de mecanică şi ritual. Se poate rezuma în: "când ai ajuns?" şi "cât timp rămâi?" şi este foarte normal să fie aşa. Închipuiţi-vă că trebuie să spuneţi chestii interesante şi originale de fiecare dată când participaţi la o astfel de petrecere. Ar fi imposibil şi, în plus, întotdeauna zgomotul este foarte puternic.
Mantra prinţului d'Arenberg
Probabil de asta veteranii J.S. repetă mereu aceleaşi fraze; se economiseşte multă energie şi, la urma urmei, ce contează, dacă nu te aude nimeni?...
George Livanos, faimosul armator grec, îţi va spune invariabil, ori de câte ori te întâlneşte: "But, hello!...It is so good to see you!...", iar prinţul Richard d'Arenberg, cu particularul său accent, repetă ca pe o mantră: "Vai, dragă, dar ce slabă eşti!...". (va urma )