• România a avut primul Black Friday acum 12 ani, dar în America era la modă acest fenomen încă de acum 40 de ani, iar „dragostea” dintre Black Friday și shopping a început acum 60 de ani.
• Care este istoria acestui fenomen, de ce a devenit el atât de popular pe tot globul și ce s-a schimbat în ultimii ani.
Termenul „Black Friday a fost mai întâi asociat cu criza financiară. În urmă cu mai bine de 150 de ani doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat mult aur împreună, sperând că pe piață prețul acestui metal prețios va crește, iar ei vor putea să-l vândă la preț mare. 24 septembrie 1869, a fost o zi care a rămas în istoria bursei americane sub numele de as „Black Friday" fiindcă piața aurului s-a prăbușit și mulți investitori au dat faliment din cauza celor doi speculanți, Jay Gould și Jim Fisk.
Pe vremea când magazinele din SUA își scriau de mână registrele contabile, profiturile erau trecute cu cerneală neagră, iar pierderile, cu roșu. În general, multe magazine erau „pe roșu” (in the red) mai tot timpul anului și treceau pe profit („went into the black”) după sărbătoarea de Thanksgiving, la final de noiembrie, când cumpărătorii achiziționau multe mărfuri la reducere.
Așadar, de mai mult timp termenul de Black Friday este asociat cu perioada de final de noiembrie, însă legătura cu shoppingul a venit mult mai târziu, acum șapte decenii. La începuturi, termenul era folosit pentru evenimente triste sau situații neplăcute, cum ar fi cazurile în care lucrătorii lipseau de la muncă după Ziua Recunoștinței.
În anii de după 1960, ofițerii de poliție din Philadelphia au numit ziua de după Thanksgiving, „Black Friday” fiindcă în oraș veneau mulți turiști și mulți oameni dornici să facă cumpărături în acea perioadă când se ținea și un meci de fotbal american foarte așteptat. Pentru polițiștii din Philadelphia era o „vinere neagră” fiindcă nu aveau cum să-și ia liber, din moment ce orașul era plin de oameni, traficul era blocat, era în multe locuri haos și creștea infracționalitatea.
Când a fost asociată Black Friday cu shoppingul
Trebuie spus că ideea de a face cumpărături extinse în noiembrie era populară în SUA încă de acum un secol. Spre exemplu, în 1924 magazinul Macy's lansa o faimoasă Thanksgiving Day Parade în New York. Marile magazine vindeau bine la final de noiembrie și în anii '30, chiar dacă simțeau efectele Marii Crize (the Great Depression), iar în 1939, la cererea reatailerilor, președintele SUA a mutat cu o săptămână mai repede sărbătorirea zilei Recunoștinței.
CITEȘTE ȘI: DE BLACK FRIDAY, ROMÂNII AU CUMPĂRAT VACANȚE DE 2 MILIOANE DE EURO PE LITORAL
Sintagma Black Friday s-a răspândit, dar unii retaileri nu au apreciat numele de Black Friday și conotația negativă și au încercat, fără succes, să schimbe numele în „Big Friday” (Vinerea Mare). Nu au reușit, iar numele a rămas și s-a răspândit mai ales după 1970 în toată America, pentru că retailerii au concurat tot mai dur unul cu altul și au intuit un lucru: consumatorilor le va plăcea ideea, dacă va fi bine ”împachetată” cu tactici atrăgătoare de marketing.
Numele Black Friday a apărut tipărit în 1966 în revista The American Philatelist, dar pe atunci nu era o sărbătoare de shopping cunoscută în toată America. Abia după 1980 BF a devenit un fenomen de shopping în SUA și oamenii au început să se înghesuie în magazine.
Fenomenul a tot crescut de la an la an în SUA, magazinele au deschis tot mai repede, iar mulțimile au fost tot mai mari. Black Friday a fost descris ca un ritual pur american „pe altarul” consumerismului, „o experiență socială” de familie. În anii cei mai buni, între 2005 și 2010 se estimează că peste 130 de milioane de americani mergeau în magazinele fizice în această zi și îmbrâncelile erau dure.
Oamenii se luptau atunci pentru televizoare, DVD playere și pentru electrocasnice, iar Black Friday era prezentat ca fiind o „social shopping experience”, în opoziție cu Cyber Monday (născută în 2005) și Amazon Prime Day (din 2015) care erau zile de „solitary activity”.
În ultimii zece ani, două mari schimbări au marcat Black Friday-ul American: a crescut mult comerțul online și Black Friday a devenit „Black November” și mai mult decât atât, pentru că ofertele se întind acum de la jumătatea lui octombrie până la început de decembrie.
Spre deosebire de Black Friday-ul românesc, cel american nu a „migrat” spre prima parte a lunii noiembrie și este mereu spre final, cel mai repede putând fi în data de 23 noiembrie (în 2018 și 2012), dar cel mai târziu poate fi pe 29 noiembrie (cum a fost în 2013 și 2019). Anul acesta, Black Friday-ul american va fi pe 24 noiembrie.
În ultimii ani, campaniile de Black Friday se întind chiar și pe 5-7 săptămâni, sub diverse denumiri de marketing. Tendința a început acum mai bine de un deceniu și tot mai multe companii „aderă” la ea.
Campaniile încep tot mai repede și fiindcă studiile făcute de retaileri au arătat că tot mai mulți clienți începeau încă din prima decadă a lui noiembrie cumpărăturile pentru sărbătorile de iarnă. Intuind că este rost de profit, retailerii au gândit campanii cât mai inventive.
Mai multe pe hotnews.ro
CITEȘTE ȘI: BLACK FRIDAY. CÂND ESTE, DE FAPT, ZIUA CU CELE MAI MARI REDUCERI DIN AN
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană