- Scris de Irina Sima
100.000 de dolari pe secundă
Aproximativ trei milioane de dolari pentru 30 de secunde de publicitate sau 100.000 de dolari pe secundă (cam cât produsul naţional brut al unor ţări din lumea a treia) au plătit anul acesta unele companii americane ca să-şi facă publicitate, la televiziune, în timpul finalei de fotbal american, aşa numitul Super Bowl. Ţinând cont de faptul că o partidă de fotbal american are patru reprize, cel mai costisitor timp de difuzare este în pauza primei reprize şi la jumătatea meciului, restul timpului fiind ceva mai ieftin. Pe an ce trece preţul este din ce în ce mai mare, dacă este să luăm în calcul faptul că, în finala din 1967, costul era de doar 42.000 de dolari, iar în 2008 ajunsese la 2,7 milioane de dolari.
Cum sa-i impresionezi pe americani
De ce plătesc oare companiile atâţia bani?! Simplu. Reclama este sufletul comerţului, iar companiile americane ştiu cel mai bine acest lucru. Cum şi unde te poţi face mai bine cunoscut unui public cât mai numeros şi mai divers, dacă nu în timpul unei finale de fotbal american? Acest sport este îndrăgit la nebunie de majoritatea americanilor, atât femei, cât şi bărbaţi, tineri sau vârstnici. Anul acesta finala a fost urmărită de un număr record de telespectatori, peste 100 de milioane. Reclamele în care se investesc sute de mii sau milioane de dolari, în care apar şi vedete celebre, sunt binecunoscute publicului, în primul rând prin tenta lor comică. Iată unul dintre motivele pentru care telespectatorii le aşteaptă cu nerăbdare, reclamele fiind special create şi prezentate în premieră la acest eveniment sportiv. În funcţie de cât de reuşită este reclama, preţul plătit pentru difuzarea ei, chiar dacă este piperat, reprezintă o investiţie foarte profitabilă, dacă ţinem cont de numărul mare de telespectatori cărora li se adresează şi de faptul că o reclamă de succes rămâne pentru mult timp întipărită în mintea privitorilor. Multe din companiile prezente îşi lansează în premieră noile produse cu ocazia Super Bowl-ului. Unele apar pentru prima dată pe piaţă, iar altele, pur şi simplu, îşi consolidează poziţia şi renumele.
Tactica Anheuser-Busch sau un american din zece
Pentru a exemplifica însă mai bine cât de rentabilă poate fi o astfel de investiţie publicitară, să luăm de exemplu compania Anheuser-Busch, producătoarea mărcilor de bere Budwiser şi Bud Light, ce cumpără de obicei cel mai mai mare şi mai scump spaţiu de difuzare a reclamelor. Datorită unor clipuri foarte „haioase”, reclamele publicitare la produsele lor s-au clasat pe primul loc în preferinţele consumatorilor patru ani la rând, uneori ocupând primele trei poziţii într-un top al celor mai bune 10 reclame.
O statistică, prezentată de către instructor pe când făceam şcoala de şoferi aici, în America, spunea că unu din zece americani este alcoolic. Dacă ar fi să ţinem seama de acest fapt şi de numărul de spectatori din timpul meciului de fotbal, apoi, doar cu câţiva zeci de cenţi pentru fiecare sticlă de bere consumată, ajungem uşor la concluzia că investiţia de câteva milioane de dolari este aproape nesemnificativă, recuperarea ei fiind făcută probabil chiar în timpul vizionării meciului, având în vedere că un meci de fotbal nu prea merge fără bere şi popcorn.